توقف ۱۲ ساله پروژه پلی کلنیک یاسوج در ایستگاه سرگردانی/ انتظار هفت ساعته شهروندان برای نوبت ویزیت/ وضعیت تاسف بارنوبت دهی کلنیک زنان یاسوج+(فیلم)

نبود سامانه نوبت دهی مناسب و ازدحام جمعیت در کلینیک درمانی شماره ۳ شهید مفتح یاسوج یا همان کلنیک تخصصی زنان و ازدحام جمعیتی که از اوایل بامداد برای دریافت نوبت حضور می یابند وضعیت تاسف باری را به نمایش گذاشته است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی خبر رسان اگر در طول ایام هفته هنگام نماز صبح یا قبل از آن به کلنیک های درمانی شهر مراجعه کنید افرادی را خواهید دیدکه برای گرفتن نوبت ویزیت متخصص مورد نیاز خود حتی سرما هم مانع آنها نخواهد شد و در کنارآتشی که با جعبه های کاغذی روشن نگهداشته اند شب را به صبح می رسانند.

سیستم نوبت دهی که روزانه از ساعت هفت و ۱۵ دقیقه صبح آغاز می شود اما به دلیل ازدحام جمعیت مردم مجبور به حضور شبانه در محل کلنیک ها هستند تا شاید اسم آنها در اول لیست صف نوبت دهی نوشته شود.

هر چند مجهزشدن کلنیک های شماره یک و دو یاسوج به سیستم نوبت دهی و حضور متصدی پذیرش در اوایل بامداد تا حدودی کار را برای مراجعه کنندگان راحت تر کرده اما کلنیک شماره ۳ یاسوج از جمله کلنیک هایی این شهر است که هنوز هم با معضل نوبت دهی دست و پنجه نرم می کند.

نبود سامانه نوبت دهی مناسب و ازدحام جمعیت در کلینیک درمانی شماره ۳ شهید مفتح یاسوج یا همان زنان و ازدحام جمعیتی که از اوایل بامداد برای دریافت نوبت حضور می یابند وضعیت تاسف باری را به نمایش گذاشته به طوری که از زمان شروع نوبت دهی هجوم مراجعه کنندگان به باجه های نوبت دهی را شاهد هستیم و در عکس نیز گویاست.

سال گذشته در یک گزارش خبری این معضل توسط این پایگاه خبری به گوش مسئولان مربوط رسید(اینجا کلیک کنید)،امابا گذشت یک سال و چند ماه و اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم هنوز مشکل این کلنیک برطرف نشده است.

به منظور بررسی مشکلات مراجعه به این کلنیک تخصصی دلیل این وضعیت را از مراجعه کنندگان جویا شدیم .

زهرا قنبری نژاد که برای دریافت نوبت متخصص به این کلنیک مراجعه کرده بود در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: نوبت دهی پزشک متخصصص زنان در این مرکز درمانی مشکل است و مجبورهستیم که صبح زود مراجعه و در محل نوبت دهی حضور داشته باشیم.برخی نیز قبل از نماز صبح به کلنیک تخصصی زنان مراجعه می کنند تا در وقت نوبت برای پذیرش حاضر باشند و نوبت های اول را تهیه کنند.

مشکلات نوبت دهی اینترنتی و تلفنی

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای تهیه نوبت به صورت اینترنتی وتلفنی اقدام نمی کند، گفت: برای نوبت دهی اینترنتی باید در روز های خاصی به سایت نوبت دهی مراجعه کنیم که یا معمولا اینترنت جوابگو نیست یا نوبت های اینترنتی تمام شده است.

قنبری نژاد ادامه د اد: تلفن نوبت دهی هم به خوبی پاسخگو نیست و حتی اگر موفق به دریافت نوبت اینترنتی شویم باید برای تایید و پرداخت حق ویزیت سر وقت به باجه های پذیرش مراجعه کنیم که باز هم به ازدحام جمعیت سر صف پذیرش مواجه می شویم.

 زهره یاری از جمله کسانی است که از روستاهای حومه یاسوج برای دریافت نوبت پزشک متخصص قلب به کلنیک شماره ۳ مراجعه کرده بود،گفت:من از صبح ساعت ۶ در این مکان حاضر شدم تا اسم خودم را در لیستی که در آن برای ایستادن سر صف پذیرش است بنویسم.

 

وی افزود: زمانی که من اینجا حضور یافتم تعداد زیادی از افراد بودند که خیلی زودتر از من آمده بودند .مشخص هست که این افراد از مناطق دور آمده و شب را همین جاداخل ماشین یا کنار آتش به صبح می رسانند.

یاری اظهار کرد:یکی از دلایل این معضل این است که بیشتر بیماران می خواهند به یک پزشک متخصص مراجعه کنند وگرنه تعداد پزشکان متخصص به اندازه کافی وجود دارد که نوبت ویزیت داشته باشند.

فضای فیزیکی نامناسب و پایین بودن تعرفه های پزشکی علت ازدحام مراجعه به کلنیک ها است

مجتبی الهی یکی دیگر از مراجعه کنندگان به مرکز درمانی زنان یاسوج با اشاره به اینکه فضای فیزیکی این مرکز پاسخگوی ازدحام جمعیت نیست ، افزود:مکانی که در حال حاضر مردم برای درمان به آن مراجعه می کنند بسیار نامناسب است و تاحدودی برخی از مشکلات نوبت دهی و پذیرش به همین موضوع بر می گردد.

وی بیان کرد: کمبود پزشک متخصص در برخی رشته ها مثل پوست و قلب باعث می شود که مردم برای دریافت نوبت به باجه پذیرش هجوم بیاورند که بتوانند نوبت های اولیه را دریافت کنند.

الهی گفت: یکی دیگر از دلایل این معضل پایین بودن قیمت تعرفه های پزشکی در این مراکز دولتی است که با توجه به اینکه استان ما یک استان محروم و توسعه نیافته است مردم توانایی مالی که بتوانند ۳۰ هزارتومان را برای ویزیت یک پزشک دهند را ندارند پس مجبور هستند به پزشکان دولتی مراجعه کنند.

در همین راستا دلایل بروز این مشکلات را از رئیس هیئت مدیره کلنیک های شهر یاسوج جویا شدیم:

بهرام محمدی گفت:درحال حاضر چهار کلنیک درشهر یاسوج وجود دارد که با مشکلات نوبت دهی زیادی همراه هستند و با توجه به اینکه بسیاری از افراد برای دریافت نوبت چند پزشک مراجعه می کنند این مشکلات را زیادتر می کند.

وی با اشاره به اینکه میزان مراجعه به بخش تخصصی و فوق تخصصی صورت می گیرد خیلی زیاد است افزود:یکی از دلایل این معضل نبود سیستم ارجاع و اینکه مردم به خاطر یک سرماخوردگی جزئی هم به پزشک متخصص مراجعه می کنند در حالی که نیازی به این کار نیست.

رییس هیت مدیره کلنیک های شهر یاسوج اظهار کرد:اصرار ورزیدن برای مراجعه به یک پزشک خاص که تنها مردم از وی تعریف می کنند که فلان پزشک، پزشک خوبی است از دلایل دیگر معضل ازدحام نوبت دهی در کلنیک های یاسوج است.

محمدی با اشاره به اینکه در هیچ زمینه تخصصی ما کمبود پزشک نداریم، عنوان کرد:کلنیک های شهر یاسوج از ساعت ۵ صبح که پذیرش شروع به کار می کند تا ساعت ۹ شب پزشک متخصص و فوق تخصص حضور دارد .

وی با بیان اینکه اکثر پزشکان متخصص کلنیک های یاسوج ماهانه بالاتر از هزار ویزیت در ماه مراجعه دارند که این میزان در سطح کشور بی سابقه است،گفت: روزانه بیش از ۲ هزار نفر به کلنیک شماره سه یاسوج مراجعه می کند.

محمدی دلیل این آمار را این دانست که مردم حتی به خاطر کوچیکترین بیماری مثل سرماخوردگی به پزشک متخصصی که اصلا ارتباطی به این بیماری ندارد مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه نوبت دهی اینترنتی و تلفنی کلنیک ها فعال هستند بیان کرد: برای برخی پزشکان که مراجعه بالا دارند در یک روز مشخص از این طریق نوبت های کل ماه رزرو می شوند حتی بخاطر رعایت حال مردم که نیاز ضروری باشه نوبت دهی حضوری روزانه هم برای این پزشکان داریم.

محمدی افزود: اگر تلفن های نوبت دهی یا سیستم اینترنتی پاسخگو نبود بر می گردد به اینکه نوبت های پزشک مورد نظر افراد تکمیل شده است.

رییس هیئت مدیره کلنیک های یاسوج یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل را نبود فضای فیزیکی مناسب دانست و اظهار کرد:اگر کلنیک در دست ساخت احداث شود خیلی از مشکلات حوزه درمان استان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پلی کلنیک تخصصی یاسوج از سال ۸۳ آغاز و بعد از ۱۲ هنوز تکمیل نشده است، گفت: سال گذشته قرار بود این مرکز درمانی افتتاح شود اما تنها به دلیل نبود اعتبار در حد ۳ میلیاردتومان این کار صورت نگرفت.

 

رییس هئیت مدیره کلنیک های یاسوج گفت:به دلیل اینکه مردم ما از نظر مالی در وضعیت خوبی نیستندو توانایی پرداخت حق ویزیت پزشکان متخصص خصوصی را ندارند مجبور هستند به کلنیک های دولتی مراجعه و از تعرفه های دولتی استفاده کنند.

محمدی گفت: از رسانه ها می خواهم که در زمینه درمانی و مراجعه به کلنیک های یاسوج فرهنگ سازی کنند.

اجرای طرح تحول سلامت هرچند از وعدهای دولت یازدهم برای ارتقای خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی است اما این روزها در مراکز درمانی دولتی یاسوج وضعیت اسفباری مشاهده می شود که در فیلم زیر بخشی از این واقعیت تلخ درمرکز شماره ۳ شهید مفتح یاسوج به نمایش گذاشته شده است.

تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا می شود تا بتدریج با همکاری خدمتگذاران عرصه سلامت شاهد تحقق سیاست های کلی رهبری و ارتقای مورد انتظار در نظام سلامت باشیم.

 

گزارش و عکس /مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/۲۰۰

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع : صبح زاگرس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *