حقوق مصرف کننده یا سوددهی شرکت ها/از نبود حقوق مصرف کننده در چرام تا نارضایتی فروشندگان از بازار

تمامی افراد بشر به عنوان مصرف‌کننده، دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند اما در شهرستان چرام…

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس   آنچه از تاریخ بر می‌آید آن است که در گذشته مصرف‌کنندگان از جنبه‌های گوناگون در معرض بی‌عدالتی و آسیب دیدگی ناآگاهی از فرایند تولید کالاها و ترکیبات آنها یاعوارض و خطرهای ناشی از مصرف کالاهای زیان بار قرار داشتند.

 رعایت و چند و چون آن، از زوایای گوناگون باید تعریف شود. چرا که اگر حد و حدود و گستره آن مشخص نشود، نمی‌توان گفت وقتی از حقوق مصرف‌کننده، سخنی به میان می‌آید منظور چیست و چه مواردی در این چارچوب قرار می‌گیرد.

تمامی افراد بشر به عنوان مصرف‌کننده، دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند.

همچنین کلیه عرضه کنندگان کالاوخدمات، منفردا یا مشترکا مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یاعرف در معاملات هستند.

امروزه در بسیاری از دوره ها قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد. از جمله مسلم قوانین مصرف‌کنندگان می توان به حق برخورداری از ایمنی،حق انتخاب آزادانه کالاها، حق دادرسی برای جبران خسارت، حق جبران آسیب‌های وارده، حق برخورداری از حمایت دولت درصورت وقوع برخی تخلفات از سوی صاحبان واحدهای صنفی اشاره کرد.

ثقفغع

برای اطمینان مصرف‌کننده از سلامت کالا، برای کالای خود خدمات پس از فروش، ضمانت‌نامه و امور این چنینی را قرار می‌دهد که این ضمانت‌نامه طبق تعاریف قانون مذکور سندی است که تولیدکننده، واردکننده، عرضه‌کننده یا تعمیرکننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارش‌دهنده کالا و خدمات می‌دهد.

اما طی گزارشی به بازار رفتیم تا از نزدیک با فروشندگان و مصرف کنندگان اجناس بیشتر آشنا شویم که با موارد عجیبی مواجه شدیم.

در ابتدای این گزارش به سراغ صنف موبایل رفتیم که با ورود به خدمات موبایلی کلماتی همچون بازار ضعیف است و کسی حمایت نمی کند، را شنیدیم.

علی یکی ازافراد خدمات موبایل شهر چرام است که چندین سال به این شغل مشغول است.

علی قنبری

وی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت:کیفیت اجناس برای مشتریان ما بسیار مهم است و تنها کسانی که از لحاظ مادی کمی ضعیف بحساب می آیند،توجهی به کیفیت نمی کنند.

علی افزود:هر شرکت عرضه کننده ی کالایی نوع سوددهی خود را مد نظر دارد و به گمانم به فکر کسی جز سود خود نباشد.

براساس تئوری جدید وارد بر حقوق مصرف کننده به محض اینکه یک تولیدکننده کالایی را عرضه کرده و به وظایف خود در برابر مصرف‌کننده عمل نکند بگو نه ای که باید کسی را از محل مربوطه آسیب دیده، جبران خسارت کند اما متاسفانه امروز این طور نیست.

 صنف دیگری از بازار چرام که به فروش مواد غذایی مشغول است،می گوید: صنف ما هرچند سود کمی دارد اما با نیاز های مردم بصورت روزانه سروکار دارد و به همین خاطر یرای یک فرد مناسب است.

یبلا

علامه ای گفت:در کل از کارم راضیم چرا که علاوه براین شغل،فعالیت های دیگری هم دارم ولی به هرحال در صنف ما حقوق مشتری تا حدودی رعایت می شود.

قاسم فروشنده ی دیگر چرامی است که اظهار دارد:اجناس با کیفیت گران بوده و اساسا بسیاری از مردم بدنبال کمترین هزنه برای خرید خود هستند.

وی افزود: بازار چرام سوددهی مناسب و خوبی ندارد ولی به نظرم تمام فروشندگان چرامی از وضعیت موجود بازار چرام ناراحتند.

غغغغغغغغغغغغغ

قاسم گفت:همه ی شرکت های تولیدی به دنبال سود خود بوده و به نوعی تولید بالا و افزایش سود را الگوی خود قرار می دهند.

در هر کشوری همیشه به نفع اکثریت قاطع مردم است که احتیاجات آن کشور را از هر کس که به ارزان‌ترین بها می‌فروشد، بخرند.اما بحث حمایت دولت در حقیقت این است که دولت از تشکیلات مستقل NGOهای مصرف‌کنندگان حمایت کند و در مواردی که لازم است در محدوده قانون و در قالب سیستم اقتصاد آزاد عمل کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که حق انتخاب و حقوق مصرف‌کننده هرگز مصداق واقعی پیدا نخواهد کرد مگر آنکه اول انحصارگری کنار گذاشته شود و اقتصاد آزاد و حقوق مصرف کنندگان در یک کشورحاکم شود.

 

منبع:پایگاه خبری تحلیلی چرام

گزارش و عکس :صادق شیخی

انتهای پیام/۴۱۲۰

منبع : صبح زاگرس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *