چالش های سلامتی در ایام نوروز و راهکار تغذیه ای جهت کنترل آن

لذا همه افراد باید با یک برنامه ریزی مناسب حداقل نیم ساعت در روز را به پیاده روی و ورزش اختصاص داده و علاوه بر ورزش زندگی شاداب …

خبر رسان؛

سید امین رضایی کارشناس ارشد تغذیه بالینی و رژیم درمانی

تعطیلات نوروز از جمله شرایطی است که با توجه به برخی حالات خاصی که در ان ایجاد می شود از ابعاد مختلف سلامتی را با چالش هایی جدی مواجه میسازد.

به هم خوردن ریتم شبانه روزی و خواب در این ایام، بی تحرکی، مسافرت ها، ورود برخی گروه های غذایی مثل شیرینی جات و تنقلات و اجیل ها و خروج میوه و سبزی از سبد غذایی روزانه و مهمانی ها از جمله مواردی است که در سلامتی را با یک سری بحران ها روبرو می کند.

طی مطالعات انجام گرفته مهم ترین موارد تهدید کننده سلامتی در ۴ دسته: اضافه وزن،  مشکلات گوارشی، مسمومیت های غذایی و پوسیدگی دندان میباشند.

یکی از مهم ترین این چالش ها در این ایام اضافه وزن میباشد که میتواند به اشکال متفاوت هم سلامتی و هم زیبایی را از افراد سلب نماید. پس لازم است که مردم عزیز در این ایام جهت جلوگیری از اضافه وزن و خطرات بعدی ناشی از ان از مصرف بیش از حد شیرینی جات و تنقلات خودداری نمایند.

شیرینی های چرب و بسیار شیرین مصرف نکنند و در صورت اصرار بر مصرف این گروه نوع خشک و اندازه کوچک ان را انتخاب و یا از میزان کمی شکلات تلخ بجای سایر شکلات ها مصرف کنند.

متاسفانه برخی استراحت در این ایام تعطیلات را برابر با بی تحرکی و خواب مطلق پنداشته که قطعا این یک برداشت نادرست میباشد.

لذا همه افراد باید با یک برنامه ریزی مناسب حداقل نیم ساعت در روز را به پیاده روی و ورزش اختصاص داده و علاوه بر ورزش زندگی شاداب و پرتحرکی داشته باشند.

آجیل ها و مغزها یک گروه بسیار مفید از مواد غذایی می باشند که متاسفانه به علت زیاده روی در مصرف این گروه در ایام نوروز این فرصت مغتنم به تهدید برای سلامتی تبدیل میشود. افراد به این نکته مهم توجه داشته باشند که اجیل و مغزها در دسته بندی گروه غذایی جز چربی ها محسوب می شود و حجم کمی از ان انرژی بالایی داشته و به شدت چاق کننده میباشد، پس بهتر است این گروه را ” کم خورد و همیشه خورد”  با مصرف یک چهارم از گروه مغزها بسیاری از مواد مغذی ان دریافت میشود و مواظب باشید در مصرف ان افراط نشود.

خانواده ها باید برنامه ریزی مناسب جهت پخت غذا داشته باشند تا کمتر مجبور به استفاده از غذاهای چرب و گاها ناسالم بیرون خانه شوند.

از روغن و چربی کمی در پخت غذا استفاده و حتما همراه هر سه وعده غذایی از انواع سبزیجات تازه استفاده شود. غذای خود را به ارامی خوب بجوند و مصرف ۸-۶ لیوان اب در طول شبانه روز فراموش نشود.

در مهمانی ها بخصوص مواظب عادات خوردن خود باشند و از پرخوری پرهیز نمایند و با مصرف میوه های تازه در میان وعده و سبزی و سالاد بدون سس همراه غذا بخشی از معده خود را به فیبرها اختصاص داده تا در زود سیر شدن کمک نماید. چنانچه در یکی از وعده ها ویا مصرف مغزها زیاده روی انجام گرفت با تحرک بیشتر و کم خوردن در وعده بعدی بدون حذف هریک از وعده ها تاحدودی پرخوری را جبران نمایند.

در ضمن توصیه میشود به هیچ وجه بلافاصله پس از خوردن دراز نکشید و حداقل بین وعده شام تا خواب ۳ ساعت فاصله بگذارید و بجای استفاده از دو یا سه وعده سنگین از سه وعده سبک بعلاوه سه میان وعده مثل شیرکم چرب، میوه ها، سبزی ها و مغزها به اندازه کم استفاده شود. خواب کافی و به موقع نیز فراموش نشود چراکه یکی از مهمترین علل چاقی های خطرناک مواجه با نور در شب و عدم خواب به موقع میباشد.

باشد که با رعایت نکات فوق از ایجاد رفتارهای پرخطر در ایام نوروز جلوگیری نماییم.

 

کارشناس ارشد تغذیه بالینی و رژیم درمانی


منبع : کبنانیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *